Otthonról hazamegyünk

kedd, február 20, 2018

KIS-LENGYELORSZÁG KINCSEI ÉS A „MAGYAR” KRAKKÓ Március 15.-e Bem apó szülővárosában, Petőfi szobránál.

Időpont(ok):
2018.03.14-18. (5 nap, 4 éjszaka)
Ár: 65.000 Ft
1. nap:  Zólyom ódon vára: Balassi Bálint szülőhelye. Nedec festői vára a Dunajec partján. Magyar szobor, magyar utca Szczawniczában. 2. nap: Ószandec: „az ima városa”. Székelykapu. A Szent Kinga szentély a klarissza kolostorban. A Gorlicei-áttörés hősi halottainak magyar központi temetője. Biecz: Hedvig királylány kedvenc városa. Tarnow:…

TÖRTÉNELMI GASZTROTÚRA A GYÖNGYSZIGETEN-Bográcsfőző verseny és pálinkafesztivál Tóthfaluban (Vajdaság)

Időpont(ok):
2018.06.16-17.
Úti cél: Délvidék-Vajdaság
Út jellege: Természet, Gasztronómia, Felfedezés, Hagyományőrzés, Városnézés, Rendezvények, Bor, Úttörő, Kulturális utazás
Ár: 33.000 Ft
Útvonal: Székesfehérvár, Budapest, M5.
Felszállási helyek: Budapest, Székesfehérvár

11. nap: A Holt-Tisza Természetvédelmi Terület az első napi élményeink helyszíne, Törökbecse mellett. Jó barátunknál zamatos bácskai gyümölcsből készült barackpálinkával mossuk le az út porát. Házi finomságokból elénk varázsolt étkeket falatozunk, közben rálátásunk nyílik az előttünk elterülő gyönyörű holtágra. Bácska déli részének egyik természeti paradicsoma, közkedvelt kirándulóhelye a Gyöngysziget, amely a Tisza szabályozásakor keletkezett. Megtudunk sok-sok érdekességet a természeti értékekről, majd elsétálunk a közeli Rohonczy-kastélyhoz, melynek egyik tulajdonosáról, a környék mezőgazdaságát felvirágoztató Rohonczy Gedeonról Gárdonyi Géza az Aranymorzsák című könyvében emlékezett meg. Rövid sétát teszünk a gyöngyszigeti hídig, majd irány a Sóskopó végeláthatatlan sós pusztasága. Miután kigyönyörködtük magunkat a különleges táj természeti szépségeiben, tovább megyünk az aracsi pusztatemplomig. Szállás, vacsora Tóthfaluban.

2. nap: Tóthfaluban található a Délvidék legnagyobb turul szobra, de van itt Szent István szobor, II. János Pál-szobor és a falualapító Tóth József szobrát is láthatjuk. Átmegyünk Zentára, ahol a Zentai-csata kiállítását látják a városháza tornyában, ahonnan mesés kilátás nyílik a bácskai vidékre. Remek tiszai halászlét lesz alkalmunk fogyasztani egy helyi remek, magyar étteremben. Visszamegyünk Tóthfaluba, ahol javában zajlik már a főzőverseny és pálinkafesztivál. Színvonalas és nagyszabású kirakodóvásárban nézhetünk szét. Közben nagyon színvonalas népi műsorok, kiváló helyi és magyarországi együttesek fellépése zajlik a színpadon. Búcsúzunk Tóthfalutól. Remek bácskai birkapörkölttel zárjuk napunkat, melyet Hajdújáráson, a különleges hangulatú Furioso-tanyán fogyasztunk el. Honfoglalás korának hűen berendezett nomád jurtát is találunk itt, melynél a Táltos-dobot is megszólaltathatjuk.

Túránk során természeti- és történelmi nevezetességeket keresünk fel, közben pedig felfedezzük a csodás bácskai ízvilágot. A vajdasági magyarok szülőföldhöz való ragaszkodását és különleges vendégszeretét is megtapasztaljuk.

utazás, szállás, első nap ebéd és vacsora, második nap reggeli.

1. nap: Indulás: 5.30 Szfvár., 6.45 Budapest. A Holt-Tisza Természetvédelmi Terület az első napi élményeink helyszíne, Törökbecse mellett. Jó barátunknál zamatos bácskai gyümölcsből készült barackpálinkával mossuk le az út porát. Házi finomságokból elénk varázsolt étkeket falatozunk, közben rálátásunk nyílik az előttünk elterülő gyönyörű holtágra. Bácska déli részének egyik természeti paradicsoma, közkedvelt kirándulóhelye a Gyöngysziget, amely a Tisza szabályozásakor keletkezett. Valójában hiába keressük a térképen a szigetet, mert Gyöngyszigetnek a Holt-Tisza ágát nevezik, ami pontosan úgy terül el a bácskai síkságon, mint egy lassú folyó. Két oldalán nádas, gazdag madár-, és állatvilág. Partján a legzsírosabb bácskai földeket találjuk. Megízleljük a bácskai-szerémségi kulen házi készítésű kolbászt, megkóstoljuk a nagyon finom helyi sajtokat. Megtudunk sok-sok érdekességet a természeti értékekről, majd elsétálunk a közeli Rohonczy-kastélyhoz, melynek egyik tulajdonosáról, a környék mezőgazdaságát felvirágoztató Rohonczy Gedeonról Gárdonyi Géza az Aranymorzsák című könyvében emlékezett meg. A földbirtokos híres volt kicsapongásairól, de jó boráról is. 1890 után sikerült a Gyöngyszigeten meghonosítania egy nálunk ismeretlen szőlőfajtát, az Algériából származó Crocant, melyből az azonos nevű, csak itt honos helyi muskotályt kifejlesztette. Ezt a bort szokás a Gyöngysziget gyöngyének is nevezni. A Holt-Tisza legszebb kanyarulatában borkóstolón veszünk részt (fakultatív, ára 12 euro). A krokán és egyéb borok ízlelgetése közben borkorcsolyaként nagyanyáink pogácsáit ízlelgetjük, és megízleljük a mézesdűlői forró nap érlelte gyümölcsök zamatait. Rövid sétát teszünk a gyöngyszigeti hídig, majd irány a Sóskopó végeláthatatlan sós pusztasága. Miután kigyönyörködtük magunkat a különleges táj természeti szépségeiben, tovább megyünk az aracsi pusztatemplomig. Rácsodálkozunk a Vajdaság jelképének számító ezeréves romokra, az ősi szakrális hely hangulatától megigézett képzeletünk régmúlt időkbe repít vissza minket. Szállás, vacsora Tóthfaluban.
2. nap: Tóthfaluban található a Délvidék legnagyobb turul szobra, de van itt Szent István szobor, II. János Pál-szobor és a falualapító Tóth József szobrát is láthatjuk. Ismerkedünk e délvidéki, színmagyar mintafalu nevezetességeivel. Átmegyünk Zentára, ahol a Zentai-csata kiállítását látják a városháza tornyában, ahonnan mesés kilátás nyílik a bácskai vidékre. A Tisza-parti sétányon találjuk a csata emlékművét. Remek tiszai halászlét lesz alkalmunk fogyasztani egy helyi remek, magyar étteremben. Visszamegyünk Tóthfaluba, ahol javában zajlik már a főzőverseny és pálinkafesztivál. Színvonalas és nagyszabású kirakodóvásárban nézhetünk szét. Közben nagyon színvonalas népi műsorok, kiváló helyi és magyarországi együttesek fellépése zajlik a színpadon. Búcsúzunk Tóthfalutól. Remek bácskai birkapörkölttel zárjuk napunkat, melyet Hajdújáráson, a különleges hangulatú Furioso-tanyán fogyasztunk el. Honfoglalás korának hűen berendezett nomád jurtát is találunk itt, melynél a Táltos-dobot is megszólaltathatjuk. 22 óráig biztosan megérkezünk Budapestre.

Tóthfaluban, rendkívül vendégszerető magyar családoknál.