Otthonról hazamegyünk

kedd, február 20, 2018

KIS-LENGYELORSZÁG KINCSEI ÉS A „MAGYAR” KRAKKÓ Március 15.-e Bem apó szülővárosában, Petőfi szobránál.

Időpont(ok):
2018.03.14-18. (5 nap, 4 éjszaka)
Ár: 65.000 Ft
1. nap:  Zólyom ódon vára: Balassi Bálint szülőhelye. Nedec festői vára a Dunajec partján. Magyar szobor, magyar utca Szczawniczában. 2. nap: Ószandec: „az ima városa”. Székelykapu. A Szent Kinga szentély a klarissza kolostorban. A Gorlicei-áttörés hősi halottainak magyar központi temetője. Biecz: Hedvig királylány kedvenc városa. Tarnow:…

GYIMES - MOLDVA - MADARASI-HARGITA - Az Ezer Székely Leány Napjával Csíksomlyón

Időpont(ok):
2018.07.05-10.
Úti cél: Erdély, Székelyföld, Csángóföld
Út jellege: Természet, Gasztronómia, Hagyományőrzés, Rendezvények, Túra/kultúra út, Kulturális utazás
Ár: 74.900 Ft
Gyermek kedvezmény (12 év alatt): 10.000 Ft/fő
Családi kedvezmény (min. 3 családtag): -5 %
Anya gyerek kedvezmény: 10%
Útvonal: Bp., M5
Felszállási helyek: Budapest, Székesfehérvár

418364 312700668825803 718535436 n 1Kétség nem fér hozzá: a Gyimes-völgy a világ legszebb, legbarátságosabb helye. E túrán az igazi Gyimessel, a hagyományaikat hétköznapi életük során megélő, vendégszerető csángókkal és történelmi vidékükkel ismerkedünk. Közben élvezzük a házias ízeket, bennük a hegyek zamatával és a vadítóan friss levegőt. Közben örök életre szóló, páratlan kulturális élményt nyújtó produkciókat élvezhetünk: halljuk énekelni szülőfalujában, a moldvai csángó Pusztinán a Magyar Örökség-díjas Nyisztor Ilonát, vörösre tapsoljuk tenyerünket az archaikus tájnyelven előadott hagyományőrző műsor láttán Moldvában. Külön megható élmény lesz a szavakkal nehezen kifejezhető vendégszeretet, mellyel a legelzártabb kis gyimesi faluban, a Bákó megyéhez szakadt Kosteleken fogadnak majd minket, ahova hegyen-völgyön keresztül, kalandos szekérúton tudunk majd eljutni.  Mindezek mellett nehéz is lenne utunk fénypontjának nevezni az Ezer Székely Leány Napját a csíksomlyói szent nyeregben, pedig ez Székelyföld legautentikusabb, színpompásan gazdag hagyományőrző rendezvénye. Maradjunk abban, hogy nehéz lesz hazajönni...

utazás, szállás, félpanzió, honismereti vezetés, szekérút Kostelekre, táncos-zenés gyimesi és moldvai műsor

Honismereti vezető: Prezsmer Fülöp, a gyimesi Hidegségen élő székely-csángó mindenes, rendezvényszervező, turizmusfejlesztő, gazdálkodó, tánccsoport vezető.

1. nap: 4.45-kor indulunk Székesfehérvárról, 6 órakor Budapestről. Kisebb megállókkal színesítve utunkat, az érintett tájegységeket megismerve, vezetőnktől érdekes erdélyi történeteket, legendákat, anekdotákat megtudva, vidám hangulatú utazás után érkezünk meg Farkaslakára, ahol megvacsorázunk, majd megtekintjük Tamási Áronnak a fő út melletti, két nagy cserefa között lévő síremlékét, amelyet egyetlen hatalmas gránittömbből faragott ki Szervátiusz Jenő, és fia Tibor. Este 10 körül érünk a gyimesi Bükkhavaspatakára, 1. napi szállásunkra.
2. nap: kényelmesen ébredezünk, megízleljük a reggelire feltálalt házi finomságokat, beszélgetünk a barátságos gyimesiekkel. Sétálhatunk, gyönyörködhetünk a festményre illő tájban, a jellegzetes gyimesi házakban. Késő délelőtt kerekedünk fel. Az ezeréves határra megyünk, Gyimesbükkre. Megnézzük az egykori karantén romjait és a hozzá tartozó Kontumáci-kápolnát, a történelmi Magyarország legkeletibb, szépen felújított vasúti őrházát, felette a Rákóczi-várat, valamint a legendás 32-es határvadászok világháborús állásait. Az ide másfél órányira lévő moldvai csángó faluban, Pusztinán jóféle pálinkával, moldvai savanyú levessel, csángó galuskával, archaikusnak ható, több száz évvel ezelőtti székely dialektust megőrző szép szavakkal, és végtelen szeretettel várnak minket a Magyar Házban, ahol Csángóföld legnagyszerűbb hagyományőrzőinek mesés, dalos, táncos előadását élvezhetjük. Utána a legkeletibb Szent István templomban valószínűleg meg fogjuk könnyezni a Magyar Örökség-díjas pusztinai énekesnő, hagyományőrző, óvónő, Magyar Ház-igazgató Nyisztor Ilona énekét. Lúdbőröztető lesz a templomot betöltő, csengő hangon előadott Csángó Himnuszt, A pusztinai nagy hegy alatt, valamint az Ó Szent István dicsértessék ősi magyar dalokat meghallgatni.
3. nap: az Ezer Székely Leány Napja. Hargita fővárosában, Csíkszeredában és a felette lévő szent nyeregben részt veszünk az Ezer Székely Leány Napjának, a székely népviselet, néptánc és népzene legnagyobb hagyományőrző találkozójának színpompás eseményein. Valóban legalább ezer székely leány és legény lép fel a legjobb nép együttesek kíséretében e napon. A város főterén körtáncokat mutatnak be, majd a nyeregben falunként, együttesenként 10-15 perces bemutatóra kapnak lehetőséget a színpadon. Az egész napos csodát a legautentikusabb székely kézművesek kirakodóvására és az ínycsiklandó székely ízek orgiája teszi teljessé.
4. nap: a közúton 60, szekerekkel a hegyi úton keresztül viszont csak 10-12 km-re lévő Kostelek az úticélunk. Természetesen inkább a szekereket választjuk. Bükklokán, a fenyvesek által körülvett hegyek között fekvő, 100 hektáron elterülő Piposz-birtokra megyünk, ahol felvesszük a helyben termelt gyimesi alapanyagokból elénk varázsolt piknikkosarunkat, és magunkhoz veszünk némi szíverősítőt is. Minden képzeletet felülmúlóan vadregényes úton, folyóvölgyben, fenyves rengetegben vezet utunk, miközben a kostelki járművezetőkkel is jóízűen elbeszélgethetünk, és a tréfa sem fog elmaradni. Közben látjuk a medvéket pásztorokat is, akik félnomád állattartást folytatva élnek a nyári szállásaikon a hegyek között. 3 órás, kényelmes megállókkal tarkított, jóféle gyimesi pálinkával is megfűszerezett szekérút után érünk a talán legvadregényesebb, magyarok lakta faluba, melyet minden irányban érintetlen és lakatlan erdőségek vesznek körül. A 700 fős színmagyar falu egyszerre gyimesi és moldvai, hiszen gyimesi csángók, de már Moldva területén található, Bákó megyében. Finom estebéddel várnak minket az „iskolán kívüli magyariskola” tanítói. Moldvában eléggé sajátosak sajnos az anyanyelvi oktatás lehetőségei… Étkezés után megnézzük, milyen a táncos utánpótlás – egyben jó alkalmunk nyílik a tárgyi vagy anyagi jellegű adományozásra is: a Felszállott a páva versenyben remekül szereplő kosteleki Szellő Tánccsoport gyermekkarának fergeteges bemutatóját tekintjük meg. A buli után az 1987-ben boldoggá avatott, az első világháborúban Kosteleknél megsebesült P. Rupert Mayer emlékhelyéhez sétálunk, és itt látjuk a történelmi Magyarország határkövét is. Egy kis gyaloglással elébe megyünk a felmentésünkre induló buszunknak, és visszautazunk Hidegségbe.
5. nap: reggeli után búcsút veszünk szállásadóinktól, és Székelyudvarhely felé vesszük az irányt. A természetkedvelőknek emlékezetes program lesz az Ivói Vadaspark meglátogatása, a Madarasi-Hargita lábánál fekvő, meseszép völgyben. A 320 hektáron elhelyezkedő parkon erdei patakok folynak keresztül, és érintetlen természeti környezetben figyelhetjük meg a szavasokat, őzeket, muflonokat és vaddisznókat. Alig pár földutat és kerítést tettek itt hozzá a meztelen természet szépségéhez. A két órás vadlessel egybekötött séta után a Honor Villában várnak minket, ahol vadhúsból készült miccs különlegességet kóstolhatunk, bor vagy sör kíséretében. Innen terepjáró teherautón utazva, majd könnyű órás túra árán megyünk fel a Hargita tetejére, a Madarasi Hargita csúcsára (1801 m), ahol zászló- és kopjafa erdő jelzi: a székelyek szent hegyén vagyunk. Zeteváralján lesz a szállásunk, ahonnan vacsora után, szürkületkor este medvelesre indulhatunk a vadon mélyéra (ára 100 lej – 7.000 Ft, ha nem látunk medvét, visszajár).
6. nap: a reggelit házigazdáinktól szendvicsek formájában kapjuk meg és visszük magunkkal – jól fog jönni a hosszú úton hazafelé. Fakultatív gasztro-programot ajánlunk mindjárt indulás után, 2200 Ft ellenében, a közeli Székelyderzsen. Nem túl sokszor adatik meg az ember életében, hogy egy UNESCO Világörökség részét képező, 700 éves zord erőtemplom mélyén, gyertyafénynél fogyaszthatja el fejedelmi reggelijét. A templomerőd bástyájában búbos kemencében sült házikenyér, szilvapálinka, érlelt szalonna, házi kolbász, juhsajt, orda, telemea (hasonlít a feta sajthoz), főtt házi tojás, zöldhagyma, paradicsom, uborka, friss házi tej, szilvalekvár, zakuszka, ásványvíz és ordás lepény kerül az asztalunkra. A szász típusú erőd körítőfalon szuroköntő nyílásokat és sok-sok lőrést látunk. Találunk egy rovásírásos téglát, a középkori freskókról pedig ismét, túránk során már harmadszor tűnik fel a Szent László legenda (Székelyföldön összesen 6 templomban látható). Különlegesség, hogy mind a napi él az az ősi szokás, hogy a családok a saroktornyok emeletén, kampókra akasztva tárolják a szalonnát és a sonkát, a gabonát pedig a bástyák között, a várfal mentén, hatalmas ládákban tartják. A tornyokat és a gabonás ládákat hetente egyszer, szerdán reggel 7-kor lehet csak meglátogatni még ma is, nehogy egy sonka átugorjon egy másik kampóra. Utunk végére egy valóságos csoda maradt. 22 órára hazaérünk.

4 éjszaka Gyimesközéplokon, Hidegségpatakán családias panzióban illetve családoknál, 1 éj Zeteváralján, panzióban